Certificats electrònics

Seguretat i Certificats electrònics

Certificats digitals admesos

El certificat digital és un identificador digital que garanteix la identitat de les persones físiques i jurídiques a Internet, assegura la seguretat, integritat i confidencialitat de les operacions realitzades, i permet signar documents electrònics i formularis web.

És l'equivalent electrònic a un document d'identitat amb el qual es poden fer tràmits i gestions a través d'Internet amb totes les garanties jurídiques.

Es poden utilitzar per tramitar en qualsevol administració: ajuntament, Generalitat de Catalunya, Administració estatal...que disposi de seu electrònica amb la possibilitat de realitzar tràmits en línia.

Quins certificats digitals podem utilitzar a XALOC?

Actualment, als tràmits en línia del Catàleg de tràmits de XALOC es poden utilitzar els següents certificats digitals: 

idCAT. És el certificat digital que expedeix l'Agència Catalana de Certificació, CatCert a través de les entitats de Registre, entre elles XALOC. També es poden utilitzar els certificats que emet per a empleats de les administracions públiques catalanes.

Hi ha dues maneres d'obtenir l'idCAT:

1. A través del web www.idcat.cat. En aquesta pàgina trobareu un formulari que us permetrà introduir les dades necessàries per obtenir la identitat digital. Un cop introduïdes les dades, s'emmagatzema la petició per tal que pugui ser validada per qualsevol de les entitats de registre idCAT, incloent qualsevol oficina de XALOC

2. El ciutadà també té una segona forma d'obtenir el seu idCAT: presentant-se directament a qualsevol de les entitats de registre idCAT, incloent qualsevol oficina de XALOC

  DNI electrònic. El document físic del DNI renovat a partir de l'any 2006 incorpora un xip amb les dades de la persona que permet acreditar i signar a Internet. Per tal d'utilitzar-lo es necessita instal·lar un programa a l'ordinador i disposar d'un lector de targetes.
CERES. Identificador digital emès per la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre d'Espanya. El trobem disponible tant per a persones físiques com jurídiques. Aquest certificat no té format físic, es tracta d'un arxiu que cal instal·lar a l'ordinador. Per aconseguir-lo s'ha de sol·licitar a la web www.cert.fnmt.es

 

Per obtenir més informació sobre aquests certificats, accediu a les diferents pàgines web mitjançant els enllaços corresponents.

Quins són els principals avantatges de l’ús del certificat digital?

  • Evitar esperes a les oficines d'atenció al ciutadà
  • Estalvi de desplaçaments: podeu fer tràmits des de casa amb les diferents administracions
  • Fer tràmits o rebre notificacions quan vulgueu i des d'on vulgueu: a qualsevol hora del dia (7dies x 24 hores) i a qualsevol ordinador amb connexió a Internet des del qual us hàgiu instal·lat el programa que conté la signatura digital
  • Consultar expedients, tràmits, notificacions... a qualsevol hora
  • Fer pagaments en línia amb les diferents Administracions Públiques
  • Garantir la seguretat de les comunicacions electròniques
  • Protecció del medi ambient, atès que permet reduir enormement el volum de paper i els arxius que es fan servir en els processos

Certificats usats a la seu

CDS-1
seu.xalocgirona.cat
Tipus: Serveis públics de certificació CDS-1. Seu de nivell mitjà. «Certificat de seu electrònica, de classe 1, nivell mitjà».
Data de venciment: 27/02/2017

CDS-1
serveis.xalocgirona.cat
Tipus: Serveis públics de certificació CDS-1 (de servidor).
Data de venciment: 08/04/2017

CDA1
Emès per a l’Administració electrònica. Subjecte: Serveis Informàtics i Sistemes de XALOC - Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Ubicació: Servidor TAO20
Tipus: Serveis públics de certificació CDA-1, XALOC.
Data de venciment: 12/04/2016

CDANM-1
Emès per a l’Administració electrònica - Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Tipus: Serveis públics de certificació CDA-1. Segell de nivell mitjà
Ubicació: Servidors AOC
Data de venciment: 15/04/2018

Claus públiques i components necessaris

Per fer tràmits en aquest web, cal tenir instal·lades les claus públiques d’Administració local de CATCert. Indiqueu que confieu en aquesta entitat certificadora per a les tres finalitats disponibles, si el sistema us ho pregunta. Per obtenir les claus, cliqueu a l’enllaç següent:

https://www.aoc.cat/knowledge-base/claus-publiques/

Validació del certificat de seu

Segons el que estableix l’article 6.1 d del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, tota seu electrònica disposarà d'un sistema de verificació dels certificats de la seu, al qual s'accedirà de manera directa i gratuïta.

Per a això, s'ofereix l'accés a l'aplicació web SignaSuite del Consorci AOC, a través de la qual es podrà verificar la validesa del certificat de la Seu Electrònica de XALOC, de manera directa i gratuïta.

Els certificats de seu tenen la utilitat d'assegurar que les relacions dels ciutadans es realitzen a través d’un canal segur i d’una oficina pública reconeguda que no permeten la intrusió malintencionada de terceres persones.